Vi tilbyr ikke direkte behandling eller akutt krisehjelp, men bistår digitalt med å finne relevante telefonnumre, nettsider og hjelpetjenester som passer ulike situasjoner.
01.08.2025
Gjennom vår digitale plattform kan besøkende enkelt navigere til riktig hjelp, enten det gjelder psykisk helse, juridiske spørsmål eller andre behov.
Vi henviser til viktige telefonnummer, nettsider og tjenester som kan gi mer direkte hjelp.
På vei mot et mer tilgjengelig støtteapparat
Imprints utforsker nye måter å bidra til et mer robust og tilgjengelig støtteapparat i møte med kriser. Vi jobber langsiktig med løsninger som bygger på samarbeid, fagkunnskap og frivillighet – og som kan supplere eksisterende systemer der det er behov.
Frivillighet i beredskap
Frivillig sektor har et stort, uforløst potensial i samfunnets beredskapsarbeid. Vi ønsker å styrke kunnskapen om dette – og utvikler metoder som tar hensyn til både menneskelige ressurser, personvern og rettigheter.
Tverrsektorielt samarbeid
Et styrket samspill mellom offentlig sektor, sivilsamfunn og fagmiljøer er avgjørende for å møte framtidens kriser. Imprints ønsker å bidra med innsikt og prosesser som legger til rette for mer koordinert og bærekraftig innsats – både lokalt og nasjonalt.
Under utvikling
Imprints er i en utforskende fase og bygger opp kunnskapsgrunnlaget for fremtidige tiltak. Alt arbeid skjer med respekt for personvern, offentlig ansvar og gjeldende regelverk.
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/psykososiale-tiltak-ved-kriser-ulykker-og-katastrofer
Helsedirektoratet - Nasjonal veileder
Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer
I 2011 utga Helsedirektoratet den første nasjonale veilederen for kommunene og spesialisthelsetjenesten i deres arbeid med krise- og katastroferammede. Veilederen ble tatt imot som et nyttig verktøy.
Den tydeliggjorde kommunenes og spesialisthelsetjenestens forpliktelser, og beskrev hva som var å anse som beste praksis i den psykososiale oppfølgingen. Etter terrorhendelsene 22. juli 2011 har man innhentet mye læring og erfaring om hva som oppleves som god oppfølging fra de som har vært mottakere av hjelpen. Denne reviderte versjonen, komplettert med en rekke nye områder, som utsatthet for vold, ivaretakelse av innsatspersonell mfl., er et resultat av en bred konsensusprosess der mange ulike aktører med bred kompetanse og et stort engasjement har vært involvert.
Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer