Hva er Vær Varsom-plakaten?

Plakaten er en samling regler og retningslinjer for hvordan journalister skal jobbe. Den forteller hva som er rett og galt i journalistikken, og skal sørge for at nyheter blir laget på en ærlig, rettferdig og respektfull måte.

Plakaten skal beskytte både de som blir omtalt i mediene og oss som leser eller ser nyhetene. Den hjelper journalister å gjøre jobben sin med omtanke for menneskerettigheter, personvern og sannhet.

Hvorfor er Vær Varsom-plakaten viktig?

Plakaten bidrar til å bygge tillit mellom media og samfunnet. Når journalister følger disse reglene, kan vi være tryggere på at nyhetene er pålitelige og rettferdige. Den viser også hvordan journalister skal unngå skade og ta ansvar for det de publiserer.

Hva skjer hvis Vær Varsom-plakaten brytes?

Hvis noen mener at en avis, TV-kanal eller nettside har brutt Vær Varsom-plakaten, kan de klage til Pressens Faglige Utvalg (PFU). PFU er en uavhengig gruppe som vurderer om reglene er fulgt.

Hvis PFU finner at mediet har gjort feil, kan de gi en kritikk eller påpeke hva som burde vært gjort annerledes. Selv om PFU ikke kan straffe mediene, har kritikken stor betydning og fører ofte til at mediene forbedrer arbeidet sitt.

Hvordan kan du som publikum bruke Vær Varsom-plakaten?

Det er bra å vite at Vær Varsom-plakaten finnes, slik at du kan stille spørsmål ved nyheter som virker urettferdige eller feilaktige. Hvis du opplever at noen blir urettferdig behandlet i media, kan du sjekke plakaten og eventuelt sende en klage til PFU.

På den måten hjelper vi alle til å holde mediene ansvarlige og sikre at journalistikken er god og rettferdig for alle.

Veiledning til hvordan du kan klage:

Les saken nøye

Les gjennom artikkelen eller innslaget du vil klage på, og merk deg nøyaktig hva du reagerer på. Er det innholdet, overskriften, bildene eller noe annet?

Sjekk Vær Varsom-plakaten

Se om det som er publisert kan være et brudd på plakaten. PFU.no har plakaten tilgjengelig med forklaringer på punktene.

Kontakt mediet først

Det er lurt å først kontakte mediet direkte. De fleste medier har en egen klageordning eller redaksjonell kontaktperson. Fortell hva du er misfornøyd med, og gi dem mulighet til å svare eller rette opp.

Send klage til PFU eller annen relevant instans

Hvis du ikke får tilfredsstillende svar fra mediet, kan du sende en formell klage til PFU eller andre instanser. Følg instruksjonene på nettsiden deres, og vær tydelig på hva du mener er feil og hvorfor.

Vær saklig og konkret

Beskriv situasjonen rolig og med klare eksempler. Unngå sterke følelsesutbrudd i klagen, da det gjør det lettere å behandle saken.

Overskrift og innhold

Hvis du føler deg ukomfortabel med en overskrift eller innhold
Det er vanlig å reagere på hvordan en sak fremstilles, særlig overskrifter som kan virke sterke eller misvisende. Husk at overskrifter ofte skal fange oppmerksomhet, men de må fortsatt følge Vær Varsom-plakatens regler.

Dersom du opplever at innholdet er krenkende, urettferdig eller feilaktig, ta kontakt med redaksjonen først. De fleste ønsker å unngå feil og kan ofte gjøre endringer.

Hvis du ikke får hjelp, bruk klagemulighetene hos PFU eller andre relevante organer. Det er viktig at alle føler seg trygge og rettferdig behandlet i media.

Hvor kan du klage hvis du er misfornøyd med medieinnhold?

Pressens Faglige Utvalg (PFU)

PFU er klageorganet som behandler saker om brudd på Vær Varsom-plakaten. Her kan du klage hvis du mener en avis, TV-kanal eller nettavis har publisert noe urettferdig eller feilaktig.

Telefon: 22 40 50 40

presse.no

Klageskjema til PFU

Medietilsynet

Medietilsynet kan også gi råd om medieinnhold, særlig når det gjelder barnevern, personvern og digital kommunikasjon.

Telfon: 69 30 12 00

medietilsynet.no

Skjemaer til Medietilsynet

Datatilsynet

Hvis du er bekymret for brudd på personvern i en publisering, kan du klage til Datatilsynet.

Telefon: 22 39 69 00

datatilsynet.no

Klage til Datatilsynet


Eksempel på klagebrev til PFU:

Til Pressens Faglige Utvalg,

Jeg ønsker å klage på en artikkel publisert i [navn på medium] den [dato], med tittelen «(artikkelens tittel)».

Jeg mener at artikkelen bryter med Vær Varsom-plakatens punkt (angi hvilket punkt, for eksempel punkt 4.1 om respekt for privatliv), fordi [forklar kort hva som er feil eller urettferdig, for eksempel at artikkelen inneholder uriktige opplysninger, krenker personvernet, eller presenterer saken på en misvisende måte).

Jeg tok først kontakt med redaksjonen den (dato), men opplevde at (beskriv kort responsen eller at du ikke fikk tilfredsstillende svar).

Jeg ber om at PFU vurderer denne saken og at mediet blir bedt om å rette opp eller beklage i tråd med presseetikken.

Vennlig hilsen,
Fullt navn
Adresse eller e-postadresse
Telefonnummer