Hvordan kan media bidra til bedre oppfølging avvitner etter voldshendelser?

I dekningen av skyteepisoder og terrorhendelserblir ofte de dramatiske og akutte hendelsene fokusert på, mens informasjon om hvilke hjelpetiltak som finnes for vitner og berørte sjeldent blir løftet frem.

Det kan derfor være verdt åreflektere over hvordan mediene kan bruke sin viktige rolle til å økebevisstheten rundt oppfølgingstilbud og mental helse for dem som har værtutsatt for traumatiske opplevelser.

I dekningen av skyteepisoder ogterrorhendelser blir ofte de dramatiske og akutte hendelsene fokusert på, mensinformasjon om hvilke hjelpetiltak som finnes for vitner og berørte sjeldentblir løftet frem.

Dette reiser et viktig spørsmål: Hvordan kan mediene brukesin viktige rolle til å øke bevisstheten rundt oppfølgingstilbud og mentalhelse for dem som har vært utsatt for traumatiske opplevelser?

Helsedirektoratet - Nasjonal veileder

Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer

I 2011 utga Helsedirektoratet den første nasjonale veilederen for kommunene og spesialisthelsetjenesten i deres arbeid med krise- og katastroferammede. Veilederen ble tatt imot som et nyttig verktøy.

Den tydeliggjorde kommunenes og spesialisthelsetjenestens forpliktelser, og beskrev hva som var å anse som beste praksis i den psykososiale oppfølgingen. Etter terrorhendelsene 22. juli 2011 har man innhentet mye læring og erfaring om hva som oppleves som god oppfølging fra de som har vært mottakere av hjelpen. Denne reviderte versjonen, komplettert med en rekke nye områder, som utsatthet for vold, ivaretakelse av innsatspersonell mfl., er et resultat av en bred konsensusprosess der mange ulike aktører med bred kompetanse og et stort engasjement har vært involvert.

Psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer