Tilbake til Om oss

Et samfunnsprogram

Undervisning om demokrati, menneskerettigheter og 22. juli-tragedien er solid forankret i skolens læreplan, særlig innen fag som samfunnsfag og KRLE.

Dette viktige undervisningsarbeidet er regulert gjennom overordnede læreplanmål og nasjonale føringer fra Utdanningsdirektoratet, som sikrer at elever får kunnskap og innsikt i sentrale verdier i vårt samfunn.

22. juli‑senteret (minne‑ og læringssenter)

  • Formidler kunnskap om terrorangrepet 22. juli 2011, med utstillinger, undervisning og dokumentasjon
  • Legger til rette for refleksjon og dialog, og styrker historisk bevissthet og demokratiske ferdigheter blant skoleelever og offentligheten
  1. juli-senteret, som både minne- og læringssenter, sammen med de etablerte støttegruppene for 22. juli, 25. juni og Stiftelsen 10. august, har alle gjort en uvurderlig innsats. Deres arbeid – sammen med viktige fagmiljøer som HL-senteret og Wergelandsenteret – utgjør en grunnpilar i samfunnets forståelse, beredskap og støtte til berørte.

Støttegruppene for 22. juli, 25. juni og Stiftelsen 10. august

  • Har gitt omfattende støtte til berørte og etterlatte og støtter ettervern etter tragiske hendelser
  • Bidrar aktivt til samfunnets forståelse av ofrenes erfaringer og styrker beredskapen og symbolsk betydning for samfunnet

HL‑senteret I Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter

  • Fremmer kunnskap om Holocaust og etniske/religiøse minoriteter, og jobber for å motvirke antisemittisme og hat
  • Tilbyr undervisning, forskning og formidling om minoriteters erfaringer og menneskerettigheter

Wergelandsenteret I Europeisk ressurssenter for demokrati og medborgerskap

  • Arrangerer demokrativerksteder og lærerkurs i samarbeid med 22. juli-senteret og Utøya
  • Styrker grenseløs demokratilæring ved å utdanne lærere og fagpersoner til aktivt å formidle demokratiske verdier i klasserommet

Vi anerkjenner og bygger videre på eksisterende innsats

Imprints er utviklet som et supplerende initiativ – ikke i stedet for, men i forlengelsen av det viktige arbeidet som allerede gjøres av etablerte minne-, lærings- og støttemiljøer. Vi anerkjenner og løfter frem innsatsen til aktører som har vært sentrale i ettervern, kunnskapsformidling og demokratibygging etter terrorangrep og alvorlige hendelser.

Et samfunnsprogram

Det er viktig å understreke at Imprints ikke er et skoleprogram, men et bredt samfunnsprogram. Vi supplerer eksisterende tiltak i skolen og retter oss mot alle aldersgrupper og deler av samfunnet uavhengig av tilknytning til skolesystemet.

Imprints bygger videre på dette sterke fundamentet ved å utfylle og støtte det eksisterende tilbudet – utenfor skolens rammer – med fokus på økt koordinering og en helhetlig tilnærming til læring, forebygging og ettervern etter terrorhendelser. Målet er å styrke samfunnet som helhet gjennom samarbeid på tvers av generasjoner, sektorer og erfaringer.

Blant eksisterende skolebaserte tiltak finner vi også:

  • Dembra (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme), et kompetanseprogram rettet mot lærere og skoler med fokus på forebygging gjennom kunnskap og bevisstgjøring.
  • Dialogpilotene, unge voksne som gjennomfører workshops i skoler om tro, identitet og respekt, med mål om å fremme inkludering og dialog.

Disse programmene, sammen med arbeidet til 22. juli-senteret og støttegruppene, spiller en avgjørende rolle i kampen mot radikalisering, utenforskap og hat.

Imprints ser sitt arbeid som komplementært og forsterkende til denne viktige innsatsen, og ønsker å bidra med nye perspektiver og en helhetlig tilnærming for å møte fremtidens utfordringer.

22. juli-senteret

Støttegruppen 22. juli

Støttegruppen 25. juli

Stiftelsen 10. august

Wergeland senteret

HL-senteret

Dembra

Dialogpilotene

Politiske spørsmål og utfordringer

1. Ressursbruk og effektivitet

Imprints er i utvikling som et langsiktig samfunnsprogram, utformet for å supplere og styrke eksisterende tiltak. I denne tidlige fasen fokuserer vi på pilotering av modeller og metoder som kan bidra til helhetlige løsninger som:

  • Reduserer fragmentering
  • Minimerer overlapp
  • Dekker reelle hull i støtteapparatet

Gjennom samarbeid med både offentlige og frivillige aktører, sikter vi mot målrettet og effektiv bruk av ressurser – til det beste for de berørte.


Vi prioriterer:

  • Smart og koordinert bruk av eksisterende innsats
  • Utfylling av mangler i dagens system
  • Å unngå dobbeltarbeid og misbruk av ressurser

2. Samarbeid med etablerte aktører

Imprints ønsker å være en støttende og koordinerende aktør, ikke en konkurrent. Vi har stor respekt for eksisterende støttegrupper, organisasjoner og fagmiljøer, og søker å bidra med supplerende ressurser og nye perspektiver.

Vi legger vekt på:

  • Å styrke felles mål gjennom samarbeid
  • Å være lyttende og fleksible i møte med ulike aktører
  • Å bidra konstruktivt og tilpasset lokale behov

3. Politisk forankring og legitimitet

Bred forankring og høy legitimitet er avgjørende for at vi skal lykkes – både nå og i fremtidige faser. Imprints utvikles gjennom bred involvering av berørte, fagpersoner og samfunnsaktører.

Som bygger på:

  • Åpenhet
  • Representativitet
  • Erfaringsbasert kunnskap

Vi arbeider kontinuerlig med:

  • Å sikre tillit på tvers av sektorer
  • Å styrke relasjoner og samarbeid i feltet
  • Å gi rom for medvirkning fra dem som faktisk berøres

4. Målbarhet og resultatoppfølging

Imprints er forpliktet til å dokumentere og lære i hver fase av utviklingen. Vi setter tydelige mål og evaluerer systematisk for å sikre effekt og forbedre underveis.

Vårt arbeid kjennetegnes av:

  • Konkrete mål og resultater som kan følges opp
  • Tett samarbeid med fagmiljøer og brukere i utviklingen av indikatorer
  • Åpenhet og læring som en integrert del av prosessen

Et samfunnsprogram
Et samfunnsprogram
Et samfunnsprogram