Imprints FUSK-modell: Et rammeverk for å støtte barn og ungdom i å utvikle viktige ferdigheter og holdninger for mestring.
FORPLIKTELSE
Villighet til å jobbe hardt og holde fokus.
- Strukturerte aktiviteter:
Involver barn og ungdom i aktiviteter som krever innsats og dedikasjon, for eksempel skoleprosjekter, hobbyer og fritidstilbud. - Opprettholdelse av fokus:
Etabler klare rutiner og bruk teknikker som mindfulness for å hjelpe dem med å holde konsentrasjonen og unngå distraksjoner.
UTFORDRING
Åpenhet for endring, læring og nye muligheter.
- Utforskning og læring:
Tilby varierte aktiviteter som oppmuntrer til å prøve nye ting og utvikle ferdigheter.
Skap et trygt miljø som gir rom for eksperimentering og refleksjon, selv ved tilbakeslag. - Løsningsfokus:
Integrer problemløsning i hverdagslige situasjoner, og oppmuntre til kreativ tenkning og motstandskraft ved endringer.
SELVTILLIT
Tro på egne evner og evnen til å påvirke positivt.
- Bygg selvtillit:
Anerkjenn barns og ungdoms innsats og suksess for å styrke deres selvbilde.
Tilby coaching og støtte som gir dem verktøy for personlig utvikling. - Engasjement i fellesskapet:
Involver dem i gruppeaktiviteter og gi opplæring i ledelse og samarbeid for å styrke deres evne til å påvirke positivt.
KONTROLL
Evne til å håndtere press og ha kontroll over eget liv.
- Følelsesregulering:
Gi opplæring i stressmestring og emosjonell regulering for å styrke deres evne til å handle rasjonelt under press. - Egenverd og ansvar:
La dem delta i beslutningsprosesser og aktiviteter som gir en følelse av kontroll og selvstendighet.
Gjennom FUSK-modellen kan barn og ungdom styrkes til å lykkes i både hverdagen og fremtiden.
No items found.