Imprints FUSK-modell: Et rammeverk for å støtte barn og ungdom i å utvikle viktige ferdigheter og holdninger for mestring.

FORPLIKTELSE

Villighet til å jobbe hardt og holde fokus.

  • Strukturerte aktiviteter:
    Involver barn og ungdom i aktiviteter som krever innsats og dedikasjon, for eksempel skoleprosjekter, hobbyer og fritidstilbud.
  • Opprettholdelse av fokus:
    Etabler klare rutiner og bruk teknikker som mindfulness for å hjelpe dem med å holde konsentrasjonen og unngå distraksjoner.

UTFORDRING

Åpenhet for endring, læring og nye muligheter.

  • Utforskning og læring:
    Tilby varierte aktiviteter som oppmuntrer til å prøve nye ting og utvikle ferdigheter.
    Skap et trygt miljø som gir rom for eksperimentering og refleksjon, selv ved tilbakeslag.
  • Løsningsfokus:
    Integrer problemløsning i hverdagslige situasjoner, og oppmuntre til kreativ tenkning og motstandskraft ved endringer.

SELVTILLIT

Tro på egne evner og evnen til å påvirke positivt.

  • Bygg selvtillit:
    Anerkjenn barns og ungdoms innsats og suksess for å styrke deres selvbilde.
    Tilby coaching og støtte som gir dem verktøy for personlig utvikling.
  • Engasjement i fellesskapet:
    Involver dem i gruppeaktiviteter og gi opplæring i ledelse og samarbeid for å styrke deres evne til å påvirke positivt.

KONTROLL

Evne til å håndtere press og ha kontroll over eget liv.

  • Følelsesregulering:
    Gi opplæring i stressmestring og emosjonell regulering for å styrke deres evne til å handle rasjonelt under press.
  • Egenverd og ansvar:
    La dem delta i beslutningsprosesser og aktiviteter som gir en følelse av kontroll og selvstendighet.

Gjennom FUSK-modellen kan barn og ungdom styrkes til å lykkes i både hverdagen og fremtiden.

No items found.