Forstå 12A-prosessen – skolens aktivitetsplikt ved mobbing
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
For å sikre dette har skolen en lovpålagt aktivitetsplikt i henhold til opplæringsloven § 12A-4 (tidligere § 9A-4). Denne plikten handler om å sørge for at skolen raskt og systematisk følger opp når en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt eller inkluderende.
Hva innebærer 12A-prosessen?
Når en elev eller foresatt melder om mobbing eller andre krenkelser, skal skolen starte en undersøkelse og sette i gang nødvendige tiltak uten unødig opphold. Skolen må dokumentere hva som blir gjort, involvere eleven og foresatte i prosessen, og sørge for at det blir fulgt opp til situasjonen er løst.
Hvorfor er dette viktig?
12A-prosessen sikrer at mobbing og utrygghet ikke blir ignorert, men tatt på alvor og håndtert konkret. Den skal gi eleven trygghet på at skolen jobber for et godt miljø og rettferdig behandling.
Hva kan du som foresatt eller elev gjøre?
- Meld fra til skolen hvis du opplever eller observerer mobbing.
- Følg med på hvordan skolen håndterer saken, og krev informasjon og involvering.
- Samarbeid med skolen for å finne gode løsninger og tiltak.
-
Hvor kan du få hjelp?
Hvis du opplever at skolen ikke følger opp som den skal, kan du kontakte fylkeskommunens klageinstans eller Statsforvalteren for videre veiledning og hjelp.
Å kjenne til 12A-prosessen gjør det lettere å vite hva man kan forvente og kreve for å sikre et trygt skolemiljø.